sunnuntai 14. joulukuuta 2014

27.luku

27.luku

Kyrianne, Ashlyn, Aisha ja Samira siirtyivät lohikäärmeineen Astarin ja Arysian rajan lähelle. He olivat päässeet lähtemään kenenkään huomaamatta. Ashlyn oli ottanut mukaansa loitsun, jonka lohikäärmeet lausuisivat ja näytti sen niille.
”Meluar, kuuletko minua?”  Aisha kutsui.
”Kuulen, onko nyt aika?”
”On. Pääsetkö lähtemään rajalle?”
”Pääsin, olin jo sanonut Trilesille haluavani liikuntaa. Hän käski minun lähteä lentelemään. Onko uusi ratsastajani mukananne?”
”Tietysti.”

Kyrianne henkäisi ihastuksesta, kun oranssi lohikäärme, jossa oli mustia raitoja, laskeutui heidän lähelleen. Tuoko olisi hänen kohta? Se oli upea.
”Hän vaikuttaa mukavalta.”
”Sitä hän onkin, Meluar. Haluatko sanoa hyvästit Trilesille?” Aisha kysyi.
”En. Aloittakaa.”
Ashlyn antoi merkin Joalle, Imericille ja Eldrondille. Meluar tunsi siteen katkeavan ja uuden syntyvän. Trilesin karjaisu jostain kauempaa paljasti taian onnistuneen. Meluar katsoi tyttöä, jota ei ollut ennen nähnyt.
”Kuuletko sinä minua?” se kysyi.
”Kuulen. Tämä on niin hämmentävää.”
”Se on aina, kun ratsastajan ja lohikäärmeen välinen side syntyy. Kiitos, kun suostuit.”
”Se oli minulle suuri ilo.”

Ashlyn laskeutui maahan Joan selästä ja asteli Meluarin luokse.
”Meluar, muistatko sen päivän, jolloin perheeni poltettiin?” hän kysyi.
”Muistan. Se kuuluu päiviin, jolloin en olisi halunnut olla lohikäärme.”
”Mitä sinä muistat siitä päivästä?”
”Muistan katselleeni tulipaloa ja että joku toinenkin lohikäärme oli siellä, mutta se ei suostunut näyttäytymään. Ei edes kertonut nimeään, sen ratsastaja puhui kanssani, mutta hänkään ei sanonut nimeään.”
”Minä tiedän. Sinä puhuit minun kanssani silloin. Joa oli juuri riittävän vahva kantaakseen minua ja halusin oman itseni vuoksi nähdä sen tulipalon. Minun oli helpompi hyväksyä se. Kuten silloin sanoin, olisin muuttanut menneisyyttä, jos olisimme Joan kanssa näyttäytyneet. Sehän ei ollut edes kuoriutunut silloin.”
”Sinä sanoit ajattelevasi minua lämpimästi tulevaisuudessa. Nyt ymmärrän, mitä tarkoitit sillä. Olen sinulle paljosta kiitollinen, kun järjestit minulle paremman ratsastajan. Hän on juuri sellainen sydämeltään, jota toivoin. Sydämelliset kiitokseni.”
”Ole hyvä vain. En surrut sitä, että jouduin karkottamaan Trilesin ja Visnorin, he olivat ansainneet sen. Sinä olit syytön kaikkeen, jouduit vain mukaan ratsastajasi ahneuden vuoksi. Siksi halusin yrittää auttaa sinua jotenkin ja istuin kirjastossa lukemassa kirjoja. Halusin saada sinut pois Trilesin luota. Onneksi löysimme Aishan kanssa keinon, jota olin kaivannut.”
”Miten muut Silvestrassa suhtautuvat tähän?”
”He eivät vielä tiedä. En halunnut kertoa vielä muille, koska en ollut varma, onnistuisimmeko. Joa välittää tietoa meidän puhuessamme eteenpäin.”
Meluar tyytyi painamaan päätään nyökkäyksen merkiksi. Se oli saanut nyt uuden ratsastajan ja saisi palata Silvestraan, joka oli aina ollut sen koti.

**

Nanea ja Tadaleth työskentelivät yhdessä suunnitellen kruunajaisten ja häiden tarjoilua. Ne oli päätetty pitää samana päivänä, sillä Ashlyn oli sanonut, ettei halunnut kahta suurta juhlaa eri päiville. Se helpotti myös ihmisten kutsumista, sillä kaukaisimmat vieraat kuljetettaisiin lohikäärmeiden avulla pitkien matkustusaikojen vuoksi.
”Meidän pitää palkata piikoja avuksi, jotta saamme kahdessa viikossa kaiken tehtyä”, Nanea totesi kaksikon saatua päätettyä tarjoilusta. ”Kun lupasin Ashlynille huolehtia koristeluista ja muista järjestelyistä, en osannut kuvitella sen olevan näin iso työ.”
”Häiden ja kruunajaisten järjestely on iso työ yhdelle päivälle. Olen samaa mieltä tuossa piikojen palkkaamisesta. Lähetän heti pari ratsastajaa suorittamaan sitä tehtävää.”
”Älä lähetä Zoltania, hän saa lähteä hakemaan ompelijaa. Ashlynillä ei ole vieläkään hääpukua. Hän sanoi haluavansa sellaisen, jossa voi olla myös kruunajaisissa. Hän ei kuulemma halua perinteistä hääpukua.”
”Hän ei halua valkoista?”
”Ei, hän sanoi haluavansa vaaleansinisen mekon ja sen pitää olla yksinkertainen, mutta hieno.”
”No, hän on kuningatar ja hän saa päättää, millaiseen mekkoon pukeutuu omana hääpäivänään. Hänen päivähän se on. Olen muuten onnellinen, että hän sai haluamansa. He sopivat mielestäni Arsenin kanssa niin hyvin yhteen.”
”Niin minustakin. Haluaisin itsekin miehen, joka rakastaa minua”, Nanea huokaisi.
”Sinullahan on Zoltan?”
”Niin on, mutta en minä tiedä, mitä hän tuntee minua kohtaan. Hän ei puhu tunteistaan. Hän on vain sanonut pitävänsä minusta, mutta minusta tuntuu, että hän tuntisi enemmän.”
”Sinun pitää panna hänet tilanteeseen, jossa hänen on pakko kertoa.”
”En haluaisi tehdä Aishan tavoin, eli lähteä täältä pois. En pysty siihen. Rakastan Zoltania liikaa.”
”Entä jos sanot hänelle, ettet voi jatkaa hänen kanssaan, jos hän ei kerro tunteistaan?” Tadaleth ehdotti. ”Tai sitten sille miehelle erittäin paha, ryhdyt pihtariksi.”
Nanea nauroi jälkimmäiselle ehdotukselle, se todella olisi erittäin paha asia Zoltanille.
”Tuo jälkimmäinen kuulostaa julmalta, etenkin kun ajattelee Zoltania.”
”Siksi se voisi ehkä toimiakin.”
”Luuletko sen onnistuvan?”
”Uskoisin niin, sinun ei auta kuin kokeilla.”
Tyttö nyökkäsi ja lähti etsimään rakastaan Tadalethin mennessä lähettämään ratsastajia palkkaamaan piikoja.

**

Tylanin oli vaikea uskoa sitä, mitä Goji kertoi. Se oli ennenkuulumatonta, kukaan ei ollut tehnyt sitä koskaan aikaisemmin. Aisha oli siis silloin aikaisemmin käynyt juttelemassa Meluarin kanssa. Olihan se mukavaa, että Meluaria oli autettu, mutta tyttö oli asettanut itsensä ja vauvan vaaraan ja sitä Tylan ei sulattanut. Nyt hän todella kahlitsisi tytön sänkyyn ja pitäisi siinä ainakin häihin asti.
Aisha ei tiennyt rakkaansa ajatuksista ja tuli hyräillen makuukammariin. Se loppui kuin seinään, kun hän näki miehen kasvojen ilmeen.
”Mistä sinä nyt olet vihainen?” hän kysyi.
”Goji kertoi, mitä olette tehnyt. Nyt tiedän, mitä teit silloin yksi päivä rajalla, kun valehtelit. Sinä olit juttelemassa Meluarin kanssa ja asetit itsesi vaaraan! Sekä tulevan lapsemme!”
”Minä en ollut silloin vaarassa, Eldrond oli mukanani, joko sen unohdit?” Aisha tiuskaisi. Hän alkoi pikkuhiljaa suuttua, sillä he olivat sopineet jo tämän asian.
”En ole unohtanut. Sinun olisi pitänyt kertoa tämän päiväisestä etukäteen!”
”Sekö sinua suututtaa, ettet saanut tulla mukaan? Minä en päättänyt, ketkä lähtevät mukaan, vaan sen teki Ashlyn.”
”Minua suututtaa se, että asetit itsesi jälleen vaaraan. Sinä lupasit kertoa kaikki, mitkä liittyvät vauvaan.”
”Niin lupasin, mutta tämä ei liity siihen mitenkään.”
Tylan hengitti muutaman kerran syvään kuunnellen Gojin moitteita turhasta raivoamisesta. Sen mukaan mitään vaaratilannetta ei ollut. Se sanoi pyytäneensä Joalta muistikuvat ja ne kertoivat kaiken sujuneen ilman ongelmia.
”Anteeksi, taidan olla turhan herkkä sinun suhteesi nyt, kun olet raskaana.”
”Se vain osoittaa, että sinä välität minusta ja vauvasta. Minä arvostaisin suuresti, jos et heti olisi raivoamassa, vaan puhuisit ensin rauhallisesti ja kysyisit suoraan. Se tuntuisi mukavammalta”, Aisha sanoi. Tylan oli rauhoittunut niin nopeasti, että tyttö päätteli Gojin puuttuneen heidän riitaansa. Toisessa tilanteessa se olisi ollut epämukavaa, mutta tässä tilanteessa ei.
”Yritän muistaa tuon. Saiko Meluar uuden ratsastajan?”
”Sai, Kyriannen.”
”Hän vaikuttaa mukavalta ihmiseltä sen perusteella, mitä olen hänen kanssaan ehtinyt jutella.”
”Hän on aivan ihana ihminen. Meluarkin pitää hänestä. Se oli toivonut jalosydämistä ratsastajaa ja Kyrianne on kuulemma juuri sellainen. Olen siinä samaa mieltä.”
”Pääasia, että kaikki kääntyi hyvin. Minun ei käy sääliksi Trilesiä, hän tosin mahtaa olla ihmeissään tällä hetkellä.”
”Me kuulimme hänen karjaisevan sillä hetkellä, kun side katkesi.”
”Se oli oikein hänelle. Joidenkin ihmisten ahneutta ei vain huomaa ennen kuin tapahtuu jotain ikävää.”
”Totta. Minä taidan ottaa pienet torkut. Minulla on pitkä päivä takanani.”
”Onko kaikki hyvin?”
”On, minua vain väsyttää. Se kuuluu raskauteen. Tiedoksi muuten sinulle, Ashlyn sanoi minun seuraavan tehtäväni olevan hääjuhlaan ja kruunajaisiin osallistuminen.”
”Tuosta uutisesta minä pidän.”

”Tiedän, siksi sanoinkin sen.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti