perjantai 7. marraskuuta 2014

12.luku

12.luku

Aisha oli onnensa kukkuloilla. Hän ei ollut tiennyt Imericin munineen yhden munan. Hän oli saanut olla kuoriutumistilanteessa mukana ollen ainut naispuolinen henkilö siinä ja Varenan kanssa samaa väriä oleva lohikäärme oli valinnut Aishan ilmoittamalla nimekseen Eldrond. Tyttö oli ensin kysynyt siltä, että oliko se puhunut hänelle muuten vain, mutta lohikäärme oli ilmoittanut valinneensa itselleen ratsastajan.
Aisha oli saanut Tylanin mustasukkaiseksi lohikäärmeelle, koska vietti sen kanssa niin paljon aikaa. Mies ei ottanut huomioon sitä, että oli usein poissa luolastosta ja tytöllä ei ollut mitään tekemistä. Niinpä Eldrondin kanssa oleminen oli tuonut päiviin sisältöä.

”Taasko sinä olet menossa sen rääpäleen luokse?” Tylan valitti nähdessään Aishan kiiruhtamassa kohti sitä osaa luolastoa, missä lohikäärmeet olivat.
”Miten niin taas?”
”Vastahan sinä eilen olit Eldrondin kanssa ja nyt olet taas menossa sen luokse.”
”Minä olen sen ratsastaja.”
”Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että sinun pitäisi olla sen luona jatkuvasti. Olisit välillä minun kanssani.”
”Sanoo mies, jota ei viime päivinä ole pahemmin näkynyt. Eldrond kuoriutui kaksi viikkoa sitten ja sen jälkeen sinä olet ollut useilla partiolennoilla. Välillä jopa toisella puolella maata ja viipynyt pari päivää niillä reissuilla. Olisiko minun pitänyt istua paikoillani peukaloitani pyöritellen?” Aisha tiuskaisi. Hänen hyvä tuulensa oli kadonnut.
”No ei, mutta…”
”Anna hänelle aikaa, kun hän vihdoin on Silvestrassa”, Eldrond sanoi. ”Minä voin odottaa. Viettäkää kunnolla laatuaikaa.”
”Mutta minä olin tulossa sinun luoksesi.”
”Käyttäisit tilaisuuden hyväksesi. Olet valittanut yhteisen aikanne puutetta.”
”Tiedän, en vain tiedä, haluaako hän enää kinastelumme jälkeen viettää aikaa kanssani.”
”Ota selvää siitä. Löydät minut Imericin tai Joan luota.”
Aisha huokaisi ja katsoi miehen suuntaan näkemättä tätä missään. Hän oli syventynyt keskustelemaan lohikäärmeensä kanssa ja sillä välin Tylan oli kadonnut.
”Goji, missä ratsastajasi on?”
”Hän otti juuri vastaan kahden päivän partioinnin Trygonian rajan läheltä, joten olemme tasanteella valmistautumassa lähtöön. Yritin kyllä sanoa, että olen väsynyt, mutta hän ei kuunnellut. Saisitko puhuttua hänelle järkeä?”
”En ole varma. Kinastelimme juuri.”
”Pieni kinastelu ei pahaa tee. Tule nopeasti.”
Aisha pisti juoksuksi ehtien tasanteelle vain nähdäkseen Gojin lentämässä korkealla ilmassa. Tyttö nyyhkäisi ja lähti hitaasti kävelemään takaisin sisälle.
”Myöhästyin, vaikka yritin olla nopea.”
”Yritin sanoa Tylanille, että olet tulossa, mutta hän halusi silti lähteä heti. Olisin tarvinnut vuorokauden levon, jotta jaksaisin lentää vuorille.”
”Sano hänelle, että löytää minut makuukammaristani, mikäli häntä enää kiinnostaa.”
”Minä sanon.”

Päästyään makuukammariinsa Aisha kaivoi kirjoitusharjoituksensa ja yritti purkaa harmistumistaan siihen. Lopputulos oli se, ettei siitä tullut mitään. Kirjaimet eivät edes näyttäneet lainkaan siltä, miltä piti. Aisha päätti luovuttaa. Hän ei enää sinä päivänä yrittäisi harjoitella. Kaikki tämä mielipaha yhden pienen kinan vuoksi. Tyttöä harmitti, kun hän oli lähtenyt inttämään typerästä asiasta Tylanille vastaan.

**

”Sattuu, mitä minä olen tehnyt ansaitakseni tämän rääkkäämisen?” Zoltan valitti Nanean hieroessa salvaa haavaan, jonka mies oli saanut kaksintaisteluharjoituksissa. Hän yritti huitoa tytön kättä pois.
”Zoltan!”
”Se on vain pintanaarmu, ei sen pahempi.”
”Ne eivät ole noin syviä. Kestä kuin mies, äläkä ruikuta”, Nanea tokaisi ja laittoi lisää salvaa haavaan, eikä välittänyt miehen irvistäessä.
”Olet pahempi kuin Tadaleth. Hän sentään ei mäkätä.”
”Minähän mäkätän sinulle niin paljon kuin minua huvittaa.”
”Julma nainen”, Zoltan sanoi esittäen kauhistunutta. ”Se sattuu, kirvelee. Antaisit jo olla.”
”En. Lopeta nyt se valittaminen. Ihme lapsi sinäkin olet tuolla ruikuttamisella.”
Jossain toisessa tilanteessa miestä olisi huvittanut Nanean mäkättäminen, mutta ei nyt. Mies ei halunnut myöntää tytön olevan oikeassa. Haava oli pahempi kuin pintanaarmu.
”Minä tarvitsen hellää hoitoa. Tiedän juuri sopivan hoitokeinon.”
”Se hoitokeino on pois laskuista.”
”Hirveä akka, kieltää kaiken hauskan”, mies jupisi itsekseen.
”Minä kuulin tuon.”
”Sinun oli tarkoituskin kuulla.”
Naneaa huvitti Zoltanin lapsellinen käytös. Saatuaan haavan hoidettua tyttö kävi viemässä hoitotarvikkeet takaisin Tadalethille ja palasi miehen makuukammariin, mutta tämä ei enää ollutkaan siellä. Vilkaisu ulos ikkunasta paljasti miehen lähteneen lentämään Tierranilla.

”Sinäpä olet pahalla päällä”, Tierran naureskeli kaartaessaan ilmassa.
”Nanea rääkkäsi minua. Sain pelkän pintanaarmun harjoituksissa ja hän kehtasi väittää minun ruikuttavan, kun hän laittoi haavaan salvaa. Ja sitten hän kieltäytyi antamasta hellää hoitoa. Voitko kuvitella sen tytön sanoneen minulle ei?”
”Itse asiassa voin. Sinä ruikutat kuin pikkulapsi aina, kun sinuun sattuu.”
”Hei! Sinun pitäisi olla tässä minun puolellani, eikä Nanean.”
”Valitan, useimmiten olenkin, mutta nyt en.”
”On siinäkin minulla lohikäärme. Missähän Nanea nyt on?”
”Kylpemässä.”
”Jaa… niin missä? Vie minut heti tasanteelle, tätä tilaisuutta en voi jättää käyttämättä!”
Tierran totteli huvittuneena. Nanea ja Zoltan olivat kyllä varsinainen kaksikko. Lohikäärme piti tytöstä paljon, vaikka he eivät voineet keskustella keskenään ilman viestien välittäjää.

**

”Jiihaa. I believe I flyy!”
Ashlyn nauroi katsoessaan Joan ilakointia, kun se oli oppinut vihdoin lentämään. Se tuntui pakahtuvan riemusta ja oli kuin pikkulapsi sillä hetkellä. Joa syöksähteli sinne tänne tehden äkkinäisiä käännöksiä ja syöksyen sitten uuteen suuntaan.
”Kunpa voisin nauttia samasta kuin sinä.”
”Malta vielä kuukausi.”
”Se on liian pitkä aika. Eikä Arsen anna minun lentää Dastinilla. Se kyllä suostuisi, mutta sen ratsastaja on pahuksen idiootti.”
”Kosta se makuukammarissasi”, Joa ehdotti.
”Joa!”
”Kuvitteletko minun olevan sokea? Teillä selvästi kipinöi ja tiedän sinulla olevan vahvoja tunteita Arsenia kohtaan.”
”Entä sitten? Kohtaloni on sinun käsissäsi.”
”Dastin kyllä miellyttää silmääni suuresti. Ehkä valitsen hänet pariutumishetkelläni.”
”En voi vaatia sinulta sitä. Saat päättää sen itse.”
”Haluan sinun vain olevan onnellinen.”
”Mutta en halua sinun valitsevan lohikäärmettä, josta et välttämättä itse pidä”, Ashlyn intti. Hän vaistosi saadessaan seuraa tasanteelle. Hän kuuli askeleet ja tiesi melkein katsomatta tulijan olevan Arsen.
”Minä juuri sanoin Dastinin miellyttävän silmääni, mutta annan teille nyt rauhan ja lähden jatkamaan lentämistä. Mitä jos antaisit hänelle mojovan suukon suulle tai…” Joa jatkoi lausettaan kuvalla saaden ratsastajan punaiseksi kuin tomaatti.
”Joa!”

Arsen arveli Joan sanoneen jotain Ashlynille, sillä tämä lehahti yllättäen punaiseksi. Se huvitti miestä. Sen oli oltava jotain kaksimielistä ja hän halusi saada tietää sen.
”Joa taisi sanoa jotain, kun näytät tomaatilta. Mitä se oli?”
”Älä kuvittelekaan, että sanoisin sen”, tyttö vastasi kääntyen katsomaan miestä. Hän päätti sillä hetkellä tehdä jotain, mitä saattaisi katua myöhemmin. ”Arsen, minä… minä en halua sinun enää tulevan öisin makuukammariini.”
Tuota mies ei todellakaan ollut osannut odottaa kuulevansa. Hän oli nostanut kättään vetääkseen tytön lähelleen, mutta laski sen takaisin kylkensä viereen.
”Miksi et, jos saan tiedustella? Etkö ole tyytyväinen?”
”Ei kyse ole siitä, olen erittäin tyytyväinen, mutta… minusta se vain on parempi niin. Ainakin siihen asti, kunnes tiedämme, minkä Joa valitsee.”
Arsenin kädet puristuivat nyrkkiin. Hän tiesi, että hänen oli turha esittää vastalausetta. Ashlyn oli kuningatar ja tämän sana oli laki.
”Kuten kuningattareni haluaa”, mies tyytyi sanomaan, kumarsi ja lähti vihaisin askelin tasanteelta näkemättä tytön kyyneleisiä silmiä. Katsoessaan Arsenin kävelemistä Ashlyn tunsi tehneensä virheen, mutta hän ei halunnut satuttaa itseään enempää. Hän oli jo särkenyt sydämensä.

Joa laskeutui sulavasti tasanteelle. Sen violetit silmät olivat tummuneet saatuaan Dastinilta tietää, mitä Ashlyn oli sanonut Arsenille. Joa tökkäsi kuonollaan kevyesti tyttöä kuin lohduttaakseen. Ashlyn halasi sitä ja itki katkerasti.
”Mitä minä menin juuri tekemään? Miksi minun piti rakastua Arseniin?”
”Sydän ei katso aikaa tai paikkaa. Se vain toimii. Minun mielestäni olisit voinut pitää hänet yhä rakastajanasi.”
”Mutta jos päätyisit valitsemaan jonkun muun kuin Dastinin, niin olisin lopettanut suhteemme joka tapauksessa. Päädyinpä rakkaudettomaan liittoon tai en, en petä miestäni toisen miehen kanssa. Olisin siis särkenyt sydämeni jo myöhemmin. Parempi tehdä se nyt kuin myöhemmin.”
”Minulle tuli tässä eräs asia mieleen.”
”Mikä?”

”Te olette nyt viimeisen kuukauden viettäneen joka yön yhdessä. Mahdatkohan sinä olla pieniin päin?”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti