maanantai 10. marraskuuta 2014

15.-16.luku

15.luku

Ashlynin silmiä särki. Hän oli viettänyt kirjastossa tuntikausia ja lukenut vasta viisikymmentä kääröä ja kymmenen kirjaa. Takan luona makoileva Lioth katseli huolestuneena emäntäänsä. Sen mielestä tytön urakka oli mahdoton, mutta piti mielipiteensä omanaan. Ashlyn näytti olevan sen verran päättäväinen, ettei kuuntelisi ketään. Lioth toivoi emäntänsä löytävän vastauksen pian.
”Minä luovutan, Lioth. Ehkä minun kannattaa vain tyytyä kohtalooni ja toivoa Joan valitsevan Dastinin. Teinkö sinusta väärin, kun sanoin Arsenille, etten halua hänen enää olevan rakastajani?”
”En osaa sanoa. Miltä sinusta tuntuu?”
”Siltä että tein väärin. Särjin sydämeni, en pysty olemaan hänen lähellään. Joudun aina menemään kauemmaksi, jos satumme lähekkäin.”
”Miksi sitten et pidä häntä enää rakastajanasi?”
”Koska jos Joa ei valitse Dastinia, niin en pysty pettämään miestäni hänen kanssaan.”
Ashlynin tarvitsi vain ajatella Arsenin kasvoja, kun hän oli käskenyt tämän pysyä pois hänen makuukammaristaan ja hän tunsi kyyneleiden nousevan silmiinsä, jotka hän pyyhki nopeasti pois.
”Tuo nyt oli sinulta typerää, jos sallit mielipiteeni. Sinä olet hallitsija, sinulla on oikeus ottaa rakastaja, vaikka olisit naimisissa.”
”Lioth, tuo nyt ei helpota yhtään oloani.”
”Sen oli tarkoitus. Sinua ei ole mukava nähdä noin alakuloisena.”
”Siksi minä yritän löytää, että voinko tehdä käskyn ja rikkoa perinteen. Tähän mennessä en ole löytänyt mitään siihen viittaavaa, enkä ole edes puolessa välissä tuota kirja- ja käärömäärää. Entä jos sitä ei löydy? En halua muita kuin Arsenin. Sydämeni kuuluu hänelle. Joa kyllä sanoi Dastinin miellyttävän silmäänsä, mutta sen mieli voi vielä muuttua.”
”Luota Joaan. Se haluaa myös sinun olevan onnellinen.”
”Tiedän.”
Ashlyn tarvitsi apua urakkaansa. Se oli vaikeaa yksin.
”Imeric, tarvitsen ratsastajasi apua. Haluan rikkoa perinteen, joka määrää kohtaloni. Kirjoja on liikaa yhden ihmisen luettavaksi. Sano Samiralle, että tulee kirjastoon ja ottaa sisareni mukaan.”
”Taidan arvata, mitä perinnettä tarkoitat. Minä sanon ja onnea yritykseen.”
”Kiitos.”

**

”Naisista on vain harmia”, Tylan totesi Arsenille ja miehet kolauttivat stela-tuoppejaan yhteen. Molemmista oli tuntunut, että voisivat hukuttaa murheensa juomalla ja kaatoivat tuoppeihinsa koko ajan lisää.
”Niin on.”
”Gojin mielestä olen taliaivo. Aisha suunnittelee jotain, mutta lohikäärmeeni ei suostu kertomaan. Voitko kuvitella? Minun lohikäärmeeni salaa minulta asioita.”
”Elämämme olisi voinut olla toisenlaista, jos emme olisi koskaan tavanneet niitä siskoksia. Toisaalta Ashlyn on lempeä kuningatar. Kansa rakastaa häntä. Olen ollut mukana, kun he ovat Samiran kanssa käyneet kaupungeissa. Ashlyn kuuntelee jokaisen ongelman ja keksii sopivan ratkaisun.”
”Ehkä se johtuu siitä, että hän on elänyt heidän joukossaan, vaikka hänen isänsä oli lohikäärmeratsastaja. Braslaf teki hyvää työtä kasvattaessaan tytöt.”
”Helvetin jääräpäitä sanon minä”, Tylan totesi kaataen lisää stelaa tuoppiinsa. Hänen päänsä alkoi jo nuokkua, mutta silti lisää oli juotava.
”Kuule, Tylan. Sinä voisit saada vielä Aishan, jos haluat. Minä… minulla puolestaan ei ole mitään mahdollisuuksia. Ashlyn ei halua minua enää makuukammariinsa. Hän ei edes kertonut kunnon syytä, vaan sanoi sen olevan parempi, kunnes tietää, minkä lohikäärmeen Joa valitsee.”
”Ashlyn rakastaa sinua, Joa kertoi. Hän kielsi sinua tulemasta enää, koska ei halua sydämensä menevän enemmän rikki kuin se meni sillä hetkellä, kun hän esitti kieltonsa. Juurikin tällä samaisella hetkellä rakas kuningattaremme on kirjastossa sisarensa ja Samiran kanssa etsimässä jotain tietoa siitä, että perinteen voisi katkaista. Ashlyn haluaa sinut. Joa miellyttää silmääni ja minä sen. Joa on valmis valitsemaan minut vain tehdäkseen ratsastajansa onnelliseksi”, Dastin sanoi saaden Arsenin nielaisemaan stelaa väärään kurkkuun ja yskimään.
”Hän mitä?”
”Rakastaa sinua, kuten sinä häntä.”
”Ei, en minä rakasta”, Arsen kielsi. Se oli osa totuutta. Hän ei tiennyt, mitä tunsi tyttöä kohtaan.
”Et ole vain vielä myöntänyt sitä itsellesi. Päätä itse, mitä teet tällä tiedolla. Minä en sano sitä sinulle.”
”Kiitos vain. On siinäkin avulias lohikäärme.”
Dastinin sanat saivat miehen mietteliääksi ja hän ei juonut enempää stelaa. Hän viittasi Donlafin ja Gatorin viemään Tylan makuukammariinsa nukkumaan humalansa pois. Arsen itse jäi pyörittelemään tuoppia kädessään. Tunteiden miettiminen oli vaikeaa, eikä mies osannut päättää, mitä oikeastaan tunsi Ashlynia kohtaan. Rakastiko mies tätä?

**

Yrityksistään huolimatta Ashlyn, Aisha ja Samira eivät löytäneet Ashlynin kaipaamaa vastausta, vaikka he kävivät kirjat ja kääröt läpi myöhään yöhön asti läpi. Kaikki kuningattaret olivat naineet sen ratsastajan, jonka lohikäärmeen heidän lohikäärmeensä oli valinnut. Ashlynin puhkesi lohduttomaan itkuun. Hänen toiveensa oli mennyttä. Hän uskoi olevansa tuomittu rakkaudettomaan liittoon ja elämään ilman Arsenia.
Samira ja Aisha katsoivat toisiaan. He eivät tienneet, mitä sanoisivat. He eivät osanneet lohduttaa kuningatartaan.
”Ehkä Joa valitsee Dastinin. Ei siihen ole kauaa.”
”Tuo ei lohduta, Aisha. En usko saavani Arsenin sydäntä koskaan. Hänestä oli mukava suudella minua ja tulla makuukammariini. Hän ei edes vastustellut, kun sanoin, etten halua hänen tulevan enää sinne. Olisin hyväksynyt hänen vastalauseensa. Hän olisi voinut taistella minusta, mutta ei.”
”Ashlyn, Arsen on mies. Koska miehet ovat kertoneet tunteistaan? Minulla on oman menneisyyteni vuoksi vaikeaa puhua niistä, mutta miehillä se on vielä vaikeampaa. Arsen kuuluu heihin. Hän ei ole tottunut käsittelemään tunteitaan ketään naispuolista kohtaan. Sinä olet ensimmäinen, jota hän selvästi rakastaa kaikista niistä naisista, joita hänellä on ollut. Kaikki täällä ovat sen nähneet niistä katseista, joita hän on sinuun luonut”, Samira sanoi.
”Onko tosiaan näin? Miksi minun on vaikea uskoa tuota?”
”On”, Samira ja Aisha sanoivat yhteen ääneen.
Ashlyn pyyhki kyyneleitään ja pudisteli päätään. Hän ei pystynyt uskomaan näitä sillä hetkellä.
”Käyn kaupungeissa tapaamassa kansaa, hymyilen teennäisesti. Esitän onnellista, mitä en todellisuudessa ole. Salaan tunteeni kaikilta.”
”Se on normaalia. Tietääkseni kukaan kuningatar ei ole ollut aluksi onnellinen, mutta ajan myötä he ovat rakastuneet aviomiehiinsä. Jos et saa Arsenia, voit oppia rakastamaan miestäsi”, Aisha sanoi lempeästi.
”Mutta kun minä en halua oppia! Haluan olla ensimmäinen kuningatar, joka rakastaa miestään jo ennen häitä.”
”Se voi vielä toteutua.”
”Entä jos Joa valitsee Dastinin, mutta Arsen ottaa itselleen rakastajan, koska en tyydytä häntä tarpeeksi?”
”Et voi tietää etukäteen.”
”Mutta silti”, Ashlyn intti.
”Mitä jos jätämme tämän aiheen nyt? Valittaminen tai inttäminen ei johda mihinkään. Ashlyn, sinä et voi kuin antaa ajan kulua ja katsoa, mitä tapahtuu”, Samira ilmoitti paukauttaen yhden kirjoista lujaa kiinni ja laittoi takaisin hyllyyn. Ashlyn huokaisi alistuneena todeten itsekseen henkivartijansa olevan oikeassa.

16.luku

Päivä, jota Ashlyn oli odottanut, oli koittanut vihdoin. Joa oli lopulta valmis kantamaan ratsastajaansa.
”Oletko valmis toteuttamaan suunnitelmamme?” se kysyi laskeutuessaan tasanteelle ja katsoi violetin värisillä smaragdisilmillään Ashlyniä.
”Olen. Onko sinulla Aishan muistikuvat ja oletko löytänyt niistä meille sopivan paikan, mistä meitä ei nähdä?”
”Olen. Pitäisikö meidän sanoa jollekin, mihin olemme menossa?”
”Ei missään nimessä. Aisha tietää, mutta hän pitää suunsa kiinni. Jos kerromme, niin minun ei takuulla annettaisi tehdä sitä, mitä aion. Tiedän, ettei se ole järkevää, mutta minun on nähtävä se omin silmin.”
”Ymmärrän, se auttaa sinua hyväksymään asian paremmin.”
”Sinäpä sen sanoit.”
Ashlyn nousi satulaan ja näki Samiran tulevan sisältä Imericin kanssa.
”Nyt, Joa. Meidän on lähdettävä ennen kuin Samira ehtii luoksemme. Piilota meidät heti lohikäärmetaikuudella, kun pääsemme määränpäähämme.”
Joa ei vastannut, vaan singahti ilmaan kadoten kaikkien näkyvistä tytön kanssa. Samira juoksi välittömästi sisälle Imericin välittäessä tiedon muille lohikäärmeille.

Ashlyn ja Joa ilmestyivät Raven Hollown lähelle ja lohikäärme piilotti heidät nopeasti. Tyttö katsoi kyynelten valuessa vuolaina silmistä, kun Visnorin sotilaat sytyttivät hänen lapsuudenkotinsa palamaan naulattuaan sitä ennen kaikki ikkunat ja oven umpeen. Perheellä ei ollut mitään mahdollisuutta paeta.
”Haluaisin estää tuon tapahtumasta, mutta se muuttaisi paljon asioita tulevaisuudessa, joten jätän tekemättä.”
”Parempi niin. Meluar vaistoaa käyttämäni taikuuden. Se kysyy, kuka käyttää sitä ja vaatii minua näyttäytymään. Me emme voi tehdä sitä, koska tässä vaiheessa en ole vielä kuoriutunut”, Joa vastasi.
”Sanoiko se nimensä? Minä voin vastata sille.”
”Sanoi.”
Ashlyn pyyhki silmänsä hengittäen muutaman kerran syvään, jotta pystyisi vastaamaan Meluarille. Sanat oli valittava tarkkaan.
”Olen joku, jonka ei pitäisi olla täällä. Vaistoat taian, jolla olen piilottanut itseni”, tyttö sanoi.
”Olet siis tulevaisuudesta. Ymmärrän.”
”Oletko kertonut ratsastajallesi jo?”
”En vielä.”
”En voi kertoa nimeäni syystä, jonka tiedät. Älä kerro minusta mitään. Tulin vain katsomaan asian, joka tapahtuu juuri tällä hetkellä.”
”Tarkoitat talon palamista? Viattomat ihmiset poltetaan kotiinsa, enkä voi tehdä mitään. Se on raivostuttavaa. Kaikki vain yhden ahneen miehen vuoksi, joka on saanut ratsastajani mukaan juonitteluihinsa”, Meluar sanoi surullisesti.
”Ymmärrän. Ratsastajasi ilmeisesti kielsi sinua. Voin paljastaa sinulle, että olen itse ratsastaja ja lohikäärmeeni piilotti meidät, koska muuten voisimme vahingossa muuttaa mennyttä ja se ei ole sallittua. Ratsastajasi ei vaikuta mukavalta, kun hän antaa tuon tapahtua. Vaikken voi kertoa nimeäni, niin muista, että ajattelen sinua lämpimästi tulevaisuudessa.”
”Kiitos.”
”Me kohtaamme vielä uudestaan ja silloin paljastan sinulle itseni.”
”Miksi sinä sanoit teidän kohtaavan vielä uudestaan, kun Meluar ratsastajineen on karkotettu?” Joa kysyi Ashlyniltä. ”Joko olet nähnyt tarpeeksi?”
”Koska Visnor ja Triles uhosivat kostoa. Visnor etenkin haluaa kostaa minulle ja olen varma, että hän suunnittelee tälläkin hetkellä jotain pääni menoksi. Olen nähnyt, voit viedä meidät takaisin.”
Joa totteli enemmän kuin mielellään. Siitäkään ei ollut mukavaa nähdä, kuinka viattomat ihmiset poltettiin elävältä.

**

”Minne he oikein menivät? Kukaan lohikäärmeistä ei aisti heitä”, Arsen raivosi. Hän oli erittäin huolissaan Ashlynistä ja maan tulevaisuudesta, jos tyttö oli lähtenyt kokonaan.
”Kukaan ei tiedä. Ashlyn ei kertonut kenellekään suunnitelmistaan”, Tylan vastasi.
Aisha seisoi sivummalla ja rykäisi.
”Minä tiedän. Ashlyn kertoi aikeistaan ja…”
”Ja mitä?”
Tyttö nielaisi nähdessään raivon Tylanin silmissä.
”Ja minä autoin häntä, kuten hän minua.”
”Mihin he menivät?” Arsen tivasi Aishalta.
”Menneisyyteen. Ashlyn meni katsomaan, kun perheemme tapettiin.”
”Se typerys. Hetkinen, sinä sanoit hänen auttaneen sinua, missä?”
”Aivan kuin minä sen teille kertoisin”, tyttö tokaisi.
”Sinä olet yhtä typerä kuin sisaresi. Miten saatoit auttaa häntä?” Tylan tiuskaisi.
”Yritin sanoa sen olevan huono idea, mutta hän ei kuunnellut minua. Kyllähän tekin tiedätte, että kun hän saa jotain päähänsä, niin hän myös tekee sen.”
”Älä tule enää silmieni eteen.”
Aishaa kylmäsi. Tylanin katse ja äänensävy olivat jäätävät. Tyttö katsoi hetken miestä ja avasi sitten suunsa.
”Sitten et tule välittämään, kun toteutan nyt suunnitelmani”, hän sanoi ja juoksi makuukammariinsa. Hän kaivoi esiin laukun, johon tunki kaikki vaatteensa ja kävi sitten keittiössä pyytämässä Tadalethiltä evästä väittäen menevänsä pitkälle kävelylle, eikä olisi ruoka-aikaan paikalla. Keittäjä onneksi uskoi valheen ja tyttö palasi makuukammariinsa. Hän otti laukkunsa kirjoittaen sitä ennen lyhyen viestin, jonka jätti sängylleen ja lähti kohti lohikäärmeiden asuinsijoja.

”Eldrond, minä lähden nyt Torlaniin. Joudun matkaamaan jalan, koska et voi vielä lentää, etkä kantaa minua. En voi vaatia sinua lähtemään kävelemään kanssani, koska se on liian pitkä matka sinulle.”
”Älä murehdi, minä tulen sitten perässä. Jos et ole ehtinyt perille asti, niin etsin sinut. Olen pahoillani puolestasi, että jouduit päätymään tähän ratkaisuun.”
Aisha halasi lohikäärmettään ja kääntyi sitten Gojin puoleen, jonka smaragdisilmät katsoivat häntä uteliaasti.
”Nytkö sinä sitten lähdet? Luulin Tylanin tulevan järkiinsä.”
”Hän suuttui siitä, että autoin Ashlyniä suunnitelmassaan ja sanoi, ettei halua minua enää silmiensä eteen. Hän ei ole koskaan aikaisemmin katsonut minua sillä tavalla. Pidä huoli Eldrondista, kunnes se voi lentää. En voi ottaa sitä vielä mukaani, sillä liikun jalan. En olisi halunnut päätyä tähän, mutta en näe enää muuta vaihtoehtoa.”
”Olen pahoillani puolestasi. Sinua tulee ikävä.”
”Niin minullakin sinua ja tätä paikkaa.”
Halattuaan vielä Gojia Aisha lähti Silvestrasta.

**

Joa laskeutui tasanteelle aiheuttaen kovan hälinän ratsastajien hurratessa. Ashlyn ei ymmärtänyt yhtään miksi. Nähdessään Arsenin, Tylanin ja Samiran vihaiset kasvot tyttö ymmärsi. Ehkä olisi pitänyt kertoa jollekin muulle suunnitelmasta myös kuin Aishalle.
”Joa, etsi Aisha ja kerro, että olen palannut ja haluan tavata hänet.”
”Kertoisin, jos hän olisi täällä. Hän on lähtenyt.”
”Mitä?”
”Eldrond on yhä täällä. Se sanoi juuri seuraavansa ratsastajaansa heti, kun voi lentää.”
”Lioth, mene sisareni makuukammariin ja katso, jos Aisha on jättänyt viestiä tai jotain.”
”Välittömästi.”
Ashlyn ei voinut sännätä sisarensa makuukammariin katsomaan, oliko Aisha jättänyt mitään viestiä. Ensin oli kohdattava Arsen.
”Sinä helvetin typerä tyttö! Tajuatko yhtään, millaisen kaaoksen aiheutit täällä, kun lähdit kertomatta kenellekään mitään? Äläkä sano, että kerroit Aishalle. Me tiedämme hänen auttaneen sinua”, mies tokaisi vihaisesti. Ashlyn kuitenkin kuuli huolestuneisuuden tämän äänessä, jota mies kuitenkin yritti salata.
”Kyllä minä tajuan. En tule tekemään sitä toiste. Se oli vain jotain, mikä minun piti tehdä itseni vuoksi. Olen pahoillani aiheuttamastani kaaoksesta.”
Ashlyn laskeutui alas ja huomasi seisovansa vastakkain Arsenin kanssa.
”En olisi kestänyt, jos sinulle olisi käynyt jotain. Ensi kerralla tule sanomaan minulle, jos suunnittelet jotain yhtä hullua. En estä sinua, mutta haluan edes tietää.”
Tyttö katsoi miestä ja yllätti tämän painamalla kevyen suudelman tämän huulille.
”Minä lupaan tulla seuraavan kerran sanomaan sinulle ensimmäisenä.”
Lioth kiikutti suussaan pergamentinpalan Ashlynille.
”Löysin tämän hänen sängyltään.”
Tyttö otti paperin, luki sen ja katsoi sitten Tylania erittäin vihaisena.
”On sinun syysi, että sisareni on lähtenyt Silvestrasta!”
”Miten se minun syyni on?” Tylan ihmetteli. Hän ei edes tiennyt Aishan lähteneen.
”Lue itse”, Ashlyn tiuskaisi ja ojensi pergamentin miehelle, joka luki sen nopeasti.

Ash,
minulla on tekemäsi valtakirja. Toteutan sen, mistä puhuimme.

Aisha

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti