lauantai 8. marraskuuta 2014

13.luku

13.luku

”Mitä ihmettä, Joa?”
”Ymmärsit kyllä kysymykseni.”
Ashlyn ei ollut edes miettinyt sitä asiaa. Se saattoi olla hyvin mahdollista, mutta hän ei ollut kärsinyt oireista, joista raskaana olevat kärsivät.
”En usko. Myönnän olleeni varomaton Arsenin kanssa. Minun täytyy puhua Tadalethin kanssa siitä, onko hänellä tiedossaan mitään testiä, jolla saisin varmuuden tästä. Oliko sinun pakko ottaa asia puheeksi? Nyt en voi olla miettimättä raskauden mahdollisuutta.”
”Se vain tuli mieleeni. Parempi se on kuitenkin selvittää, mitä jos tekisit sen heti?”
”Hyvä idea.”

Ashlyn lähti sisälle ja meni suoraan keittiöön, missä Tadaleth valmisti sille päivälle ruoaksi vaffouta kemiselin lihasta. Keittiöpiikoja ei näkynyt, mistä tyttö oli helpottunut.
”Tadaleth, onko sinulla hetki aikaa?” hän kysyi.
”Minulla on aina aikaa kuningattarelleni. Miten voin olla avuksi?”
”Tuota…” tyttö aloitti ja puri huultaan yhden keittiöpiian, Nafarin tullessa keittiöön. Tadaleth ymmärsi nopeasti.
”Nafari, katso, ettei vaffou pala pohjaan ja tee muutama darilla-leipä. Tulen kohta takaisin.”
”Selvä”, Nafari sanoi ja ryhtyi toteuttamaan käskyä Tadalethin poistuessa keittiöstä Ashlynin kanssa sivukammariin.

”Kas niin. Haluat siis tietää, oletko raskaana”, keittäjä sanoi ryhtyen penkomaan kammarissa olevan hyllykön laatikoita.
”Mistä sinä arvasit?”
”Se ei ole salaisuus, että olet jakanut sänkysi Arsenin kanssa viimeisen kuukauden ajan. Odotin sen tapahtuvan jo aikaisemmin. Ei se ole ihmeellistä. Sinulla on tarpeita, jotka pitää saada tyydytetyksi.”
Tadaleth joutui penkomaan hetken ja löysi sitten etsimänsä jauhepussilaatikon. Hän otti sieltä yhden pussin ja ojensi sen tytölle. ”Sekoita tämä veteen. Jos pystyt juomaan sen, olet raskaana. Jos et, niin…”
”En ole raskaana. Kiitos, voinko pyytää sinua olemaan hiljaa tästä? En halua puhua tästä muille ennen kuin olen varma tämän tuloksesta.”
”Voit luottaa vaitiolooni. Jos saan sanoa, niin minusta olisi mukavaa, jos saisit valita itse oman puolisosi. En ole koskaan pitänyt siitä perinteestä. Toivon koko sydämestäni Joan valitsevan Dastinin.”
Ashlyn hymyili pienesti ja piilotti pussin mekkonsa taskuun, josta vain hän, Aisha ja Nanea tiesivät. Tyttö päätti tehdä testin, kun pääsisi makuukammariinsa ja olisi yksin. Arsen saisi tietää testistä vasta, jos se olisi positiivinen.

**

Aisha käveli tasanteelle ja katseli taivaalle.
”Aisha, missä olet? Olemmekin tulossa takaisin”, Goji kysyi.
”Tasanteella. Millä tuulella ratsastajasi on?”
”Huonolla.”
”Huono juttu minun kannaltani.”
”Toivon, että saatte sovittua.”
”Niin minäkin.”

Tylan laskeutui maahan ja riisui satulan lähtien sitten kävelemään sisälle katsomatta Aishaa ollenkaan. Mies oli pahalla päällä kinan vuoksi ja siitä, että Goji oli valittanut liikaa väsymystään.
”Nytkö minä olen sitten ilmaa sinulle?” Aisha kysyi saamatta vastausta ja jäi tuijottamaan miehen loittonevaa selkää. Tyttö ei lähtenyt perään. Hän tiesi, milloin oli parempi antaa olla ja odottaa Tylanin rauhoittumista. Tuolla päällä ollessaan tämä ei suostuisi edes kuuntelemaan.
”Goji, en tiedä, mitä tehdä. Hän käveli ohitseni ja olin kuin ilmaa hänelle.”
”Taitaa olla parempi, että annat hänelle aikaa.”
”Se voi olla hyvä idea. Jos hän kohtelee minua huomennakin samalla tavalla, olen voimaton. En oikeasti jaksa näitä kinoja, joista tulee suuria. En enää tiedä, onko meitä tarkoitettu yhteen.”
”Älä sano noin. Olen nähnyt hänen elämässään monia naisia, mutta yhdestäkään hän ei ole välittänyt niin paljon kuin sinusta. Teidät on tarkoitettu yhteen, usko minua. En ole nähnyt Tylanin katsovan ketään sillä tavalla kuin sinua.”
”Millä tavalla?”
”Sillä millä katsotaan ihmistä, jota rakastaa.”
”Hän ei koskaan puhu tunteistaan.”
”Mitä oikein odotit? Hän on mies. Miehet eivät puhu tunteistaan.”
”Totta. Ei hän kyllä ole sen puoleen näyttänytkään niitä. Sänkyyn minä olen kelvannut, mutta se homma loppuu nyt.”
”Sinä pihtaisit?” Goji kysyi naureskellen.
”Kyllä, haluan hänen kertovan tunteistaan ennen kuin otan hänet sänkyyni uudestaan.”
”Ihan kohtuullinen vaatimus.”

**

Arsen käveli vihaisin askelin kohti kuningattaren makuukammaria. Hän oli juuri tämän käyneen aikaisemmin keittäjän luona ja nämä olivat olleet keittiön pikkukammarissa. Se tarkoitti yleensä vain yhtä asiaa, raskaustestijauheen hakemista. Miksi Ashlyn ei ollut voinut miehelle kertoa raskausepäilystään? Miksi Arsenin piti saada siitä tieto piikojen juoruilemisen kautta? Tämä oli raivostuttavaa ja mies aikoi vaatia vastauksia. Mikäli tyttö oli tosiaan hakenut testijauheen, tämä saisi tehdä sen miehen läsnä ollessa. Hän halusi tietää, jos hänestä oli tulossa isä. Hänellä oli mielestään oikeus tietää siitä.

”Mitä helvettiä tämä on? Miksi minä kuulen piikojen juoruavan siitä, että olet käynyt keittiön pikkukammarissa?” Arsen tivasi mentyään Ashlynin makuukammariin koputtamatta, missä tämä harjasi juuri hiuksiaan.
”Minä en tiedä, mitä sinä olet kuullut, mutta joka tapauksessa on minun oma asiani, mitä minä olen siellä tehnyt.”
”Minulla on oikeus tietää, oletko sinä raskaana minulle!”
”Olisin kyllä sanonut, jos olisin raskaana.”
”Mutta sinä kävit hakemassa testijauheen”, mies intti ja katsoi odottavasti.
”Päätäni särki ja kävin pyytämässä siihen vähän apua”, Ashlyn väitti kirkkain silmin, mutta Arsen näki valheen läpi.
”Sinä valehtelet.”
Tyttö nielaisi hiljaa. Kirottu mies, kun tämän piti olla niin tarkkanäköinen. Ashlyn tiesi olevansa huono valehtelija ja se tuli juuri todistettua.
”Entä sitten, jos olisinkin hakenut testijauheen? Jos se olisi ollut positiivinen, olisin kertonut sinulle.”
”Olet siis tehnyt sen?”
Arsen huokaisi tytön nyökätessä. Jälleen uusi valhe. Mies harppoi heitä erottavat askeleet, otti tytön kasvot käsiensä väliin ja painoi rajun suudelman tämän huulille.
”Ashlyn, älä valehtele minulle”, Arsen pyysi painaen otsansa tytön otsaa vasten. ”Sinä olet erittäin huono siinä.”
”Hyvä on. Minä hain testin, koska Joa epäili minun olevan raskaana, mutta en ole vielä tehnyt sitä. En pystynyt.”
Ashlynin silmistä paistoi epätoivo ja tuska hänen katsoessaan miestä silmiin. Tuntui niin tuskaiselta olla näin lähellä miestä, kun oli juuri aikaisemmin päättänyt heidän suhteensa.
”Tee se testi nyt, minun mielikseni.”

Ashlyn kaatoi kannusta itselleen vettä ja otti pussin taskustaan sekoittaen sen sisällön veteen huolellisesti. Hän otti ensimmäisen kulauksen ja irvisti. Tätä hän ei saisi juotua. Se tarkoitti siis sitä, ettei hän ollut raskaana.
”En saa juotua tätä. Tadalethin mukaan se tarkoittaa sitä, etten ole raskaana.”
Arsen lähti makuukammarista paiskaten oven perässään. Hän oli pettynyt tuloksesta. Hän ei ollut edes tajunnut toivovansa sen olevan positiivinen, silloin hän olisi voinut vaatia suhteen jatkumista. Nyt se ei onnistuisi. Mies halusi tytön takaisin sänkyynsä. Hän oli varma, että heidät oli luotu yhteen, mutta Ashlyn tuntui olevan eri mieltä. Toisaalta ymmärsihän sen, kun tyttö ei voinut itse päättää, kenet saisi puolisokseen. Arsenista he olisivat voineet hyvin jatkaa suhdettaan sen jälkeen, Ashlyn olisi mennyt naimisiin, mutta mies ymmärsi myös tytön sanat uskollisuudesta. Dastin oli kertonut siitä Joan välityksellä. Uskollisuus, se oli kunnioitettavaa, kun mietti monia miehiä, jotka naimisiin mentyään pitivät useita rakastajia.

**

Samira oli onnellinen Da’lenin kanssa. Nainen sai päivittäin kuulla monilta, kuinka he sopivat yhteen. Muutama oli jopa sanonut odottaneensa sitä, koska oli nähnyt kaksikon toisiinsa luomat katseet ennen kuin he olivat alkaneet osoittaa tunteitaan toisiaan kohtaan julkisesti.
Pelkästään miehen ajatteleminen sai Samiran hymyilemään. Da’len oli ollut suosittu piikojen keskuudessa ja monet olivat ennen suhteen julkistamista yrittäneet saada iskettyä miestä.
”Mitäs sinä hymyilet?” Da’len kysyi tultuaan kylvystä makuukammariinsa pelkkä pyyhe lanteillaan.
”Pelkästään sinun ajatteleminen saa minut hymyilemään. Sääliksi käy niitä piikoja, jotka menettivät sinun kaltaisesi namupalan.”
”Minä säälin niitä ratsastajia, jotka saavat vain kuolata herkkuperseesi perään.”
”Anteeksi minkä? Minulla ei ole mitään herkkupersettä.”
”Kyllä sinulla on ja se on minun omaisuuttani.”
”Sinä voisit heittää tuon pyyhkeesi pois ja liittyä seuraani”, Samira heitti vihjailevasti nuollen huuliaan hitaasti. Da’lenin silmiin syttyi pilke hänen heittäessään pyyhkeensä pois.

**

Tylan vaikutti pitkävihaiselta yhden pikku kinan vuoksi. Aisha tuskin näki tätä Silvestrassa ja se suretti. Tyttö halusi sopia, mutta yritykset olivat kaatuneet joko miehen poissaoloon tai välttelevään käytökseen. Aisha ei tiennyt, mitä tehdä. Hän ei enää uskonut heidän sopivan yhteen, eikä siihen, että Tylan rakastaisi häntä. Gojin sanat eivät vakuuttaneet lohikäärmeen yritettyä kannustaa.

Aisha etsi sisarensa käsiinsä. Hänellä oli suunnitelma, jonka toteutumiseen menisi vielä ainakin pari kuukautta.
”Ashlyn, minulla on sinulle pyyntö.”
”Millainen?  Toteutan sen, jos vain voin.”
”Sitten kun Eldrond pystyy kantamaan minua, haluan sinun tekevän minusta Torlanin linnanvaltiattaren.”
”Miksi sinä sen haluat? Sehän on Trygonian rajan lähellä, useiden päivämatkojen päässä.”
”Koska haluan pois täältä.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti