keskiviikko 12. marraskuuta 2014

17.luku

17.luku

Tylan tunsi kylmien väreiden menevän selkäänsä pitkin. Hän ymmärsi vasta nyt menneensä aivan liian pitkälle. Aisha oli lähtenyt, eikä mies tiennyt, näkisikö hän koskaan tätä enää. Kaikki näkivät Tylanin kasvojen ilmeen ja koko olemuksen valahtavan vihaisesta surulliseksi.
”Goji, hän on lähtenyt ja se on minun syyni.”
”Yritin saada sinua puhumaan hänen kanssaan. Syytä vain itseäsi.”
”Oliko tämä se, mitä et suostunut kertomaan?”
”Oli.”
”Mihin päin hän lähti? Tiedätkö yhtään?”
”En voi sanoa sitä.”
Tylan kääntyi Ashlynin puoleen epätoivon paistaessa silmistään.
”Mihin päin sisaresi lähti?”
”Miksi minä sen sinulle kertoisin? Sinä aiheutit hänen lähtönsä”, tyttö tokaisi tylysti.
”Tiedän. Ashlyn, pyydän. Goji ei suostu kertomaan.”
”En halua Aishan kärsivän enää yhtään sinun vuoksesi.”
Ashlyn ei tuntenut yhtään sääliä Tylania kohtaan. Etsiköön mies Aishan, jos niin halusi.
”Ashlyn…” Arsen yritti suostutella.
”Ei, Tylan itse tietää, mitä on sanonut sisarelleni ja kohdellut häntä. Aisha ei olisi lähtenyt, ellei olisi kokenut oloaan sietämättömäksi täällä.”
Katsomatta muihin tyttö lähti kävelemään sisälle. Hänen oli päästävä lepäämään ja otettava vastaan henkivartijansa mahdollinen saarna.

”Haluan erota tehtävästäni”, Samira ilmoitti.
”Miksi?
”En hoitanut työtäni kunnolla.”
Ashlyn ei ymmärtänyt henkivartijaansa. Tytöllä kesti ymmärtää, mitä tämä tarkoitti.
”Samira, älä syytä itseäsi minun tempauksestani. Et olisi voinut estää sitä tapahtumasta.”
”Olin jo melkein luonasi, kun lähditte. Olisin ehkä voinut estääkin.”
”Olisin lähtenyt joka tapauksessa”, Ashlyn sanoi.
”Oletko varma, ettet halua minun eroavan?”
”Olen. Olinko liian ankara Tylanille?”
”Et. Sen miehen piti saada ymmärrettyä tehneensä väärin Aishaa kohtaan.”

**

Aisha ei päässyt kävellen pitkälle, kun hän jo pysähtyi. Hän näki taivaalla vaaleansinisen välkähdyksen ja totesi Ashlynin palanneen. Se tarkoitti sitä, että hänen lyhyt viestinsä löydettäisiin pian. Aisha kiipesi puuhun ja kävi istumaan paksulle oksalle. Lähteminen olikin vaikeampaa kuin hän oli kuvitellut.
”Aisha, kuuletko minua?” Goji tiedusteli.
”Kuulen, en ehtinyt pitkälle. Sydämeni itkee verta. Tämä on vaikeampaa kuin kuvittelin. En pysty jättämään Eldrondia, mutta en pysty tulemaan takaisinkaan. En kestä olla ratsastajasi lähellä.”
”Hyvä, sitten sinut on helpompi löytää.”
”Sano Ashlynille, ettei lähde etsimään minua.”
”Hän ei ole lähdössä, vaan Tylan on.”
Aisha yllättyi. Tylan oli lähdössä etsimään häntä.
”Anteeksi, voitko toistaa? Ymmärsin varmasti nyt jotain väärin.”
”Et ymmärtänyt. Se taliaivo ymmärsi vihdoin menneensä liian pitkälle. Hän on kuin lyöty mies. Hän ei ole juomassa itseään humalaan, jos sitä mietit. Hän yritti kysyä minulta ja sisareltasi, mihin suuntaan lähdit, mutta emme kertoneet. Tylan on epätoivoinen.”
”Saanko miettiä hetken?”
”Toki. Hän ei muuten tiedä mitään keskustelustamme.”
”Hyvä.”

Ashlyn ei tiennyt, mitä ajatella tai tuntea. Tylan oli satuttanut sanoillaan ja teoillaan pahasti. Oliko mies ymmärtänyt vihdoin sen kaiken? Toivottavasti. Aisha päätti ottaa riskin ja selvää siitä.
”Hyvä on. Lähdin kyllä Torlanin suuntaan, mutta näen Silvestran hyvin tästä ison tammen oksalta, missä istun.”
”Ah, näenkin sinut. Tylan vaati päästä lentämään ja yrittämään löytää sinut. Tulemme kohta sinne.”
Tyttö jäi istumaan oksalle ja katseli alas, kun Goji laskeutui puun lähelle ja Tylan käveli hitaasti puuta kohti.
”Aisha, voitko tulla alas?”
”Miksi?”
”Koska juttelisin mieluiten kasvotusten kanssasi.”
”Kas kummaa, sehän on vastoin sanojasi, jotka sanoit aiemmin, joten en tule.”
”Anteeksi, Aisha, siitä, mitä seuraavaksi teen.”
Aisha ei ymmärtänyt, mitä Goji tarkoitti, mutta sitten tyttö huomasi olevansa maan kamaralla, eikä enää oksalla istumassa.
”Goji!”
”Tämän verran autan häntä sinun suhteen. Enempää en. Nyt lapset, selvittäkää välinne, niin voimme kaikki palata kotiin.”
Goji varmisti, että molemmat ymmärsivät sen sanat ja käveli kauemmaksi pitäen kaksikkoa silmällä.

Aisha laittoi kätensä puuskaan ja tuijotteli maahan. Hän ei halunnut nähdä Tylanin mahdollista jäätävää katsetta, jonka oli jo pari kertaa nähnyt. Tylan potki maata järjestäessään ajatuksiaan.
”Kuule, olen ollut suuri törppö”, hän aloitti, eikä päässyt sen pidemmälle.
”No niin olet. Sinä välttelit minua yhden pienen kinan vuoksi, etkä suostunut puhumaan minulle mitään. Haukuit minut pystyyn, koska autoin sisartani. Teit olostani Silvestrassa todella kurjan, enkä kestänyt enää sitä, joten päätin lähteä. Kun Goji kertoi minun suunnittelevan, et edes tullut kysymään minulta, vaan ryhdyit juopottelemaan. Sänkyyn minä kyllä kelpasin erinomaisesti. Nyt se on loppu. Heti kun pystyn tästä jatkamaan, lähden kävelemään alkuperäisen suunnitelmani mukaisesti kohti Torlania. Ashlyn teki valtakirjan, joka tekee minusta Torlanin linnanvaltiattaren, jotta pääsen mahdollisimman kauas sinusta. Jätin Eldrondinkin sinun vuoksesi. Se kyllä seuraa minua myöhemmin perästä, kunhan pystyy lentämään. En ymmärrä, miksi menin koskaan rakastumaan mieheen, joka ei osaa rakastaa ketään!” Aisha purki kaiken pahan olonsa huutamalla. Hän ei ymmärtänyt, miksi Tylan hymyili hänen sanojensa jälkeen. ”Mikä sinua nyt noin paljon huvittaa?”
”Ehdin jo harkita kaappaavani sinut mukaani, kahlita sänkyyn, kunhan saan pitää lähelläni ihmisen, jota rakastan enemmän kuin elämää.”
”Loistavaa, törppö. Tätä minä olen odottanut kuulevani koko ajan, kun olen yrittänyt takoa järkeä tuohon paksuun kalloosi.”
Aisha nosti katseensa ja vain tuijotti Tylania. Oliko tyttö varmasti kuullut oikein?
”Sinä…” hän sai vain järkytykseltään sanottua.
”Rakastan sinua. Kun Ashlyn sanoi sinun lähteneen, eikä suostunut kertomaan, mihin suuntaan olit menossa, minusta tuntui kuin joku olisi iskenyt veitsen syvälle sydämeeni. Pelkäsin menettäneeni sinut lopullisesti.”
”Sinä sanoit, ettet halua nähdä minua enää silmissäsi”, Aisha kuiskasi.
”En kuitenkaan tarkoittanut sitä. Olen ollut liian jääräpää. Miehinen ylpeyteni ei suostunut antamaan periksi. Tarvittiin menettämisen pelon toteutuminen ennen kuin ymmärsin.”
Tyttö tiputti laukkunsa maahan ja puri huultaan. Tylanin sanoista huolimatta häntä pelotti lähestyä. Entä jos hänet torjuttaisiin? Että mies vain sanoi rakastavansa häntä estääkseen hänen lähtemisen.
”Mistä tiedän, ettet nyt valehtele minulle?”
Tylan veti Aishan lähelleen ja suuteli antaen kaikkien tunteidensa näkyä suudelmassa. Tyttö voihkaisi hiljaa ja lähes takertui Tylaniin vastatessaan suudelmaan.
”Vieläkö epäilet sanojeni aitoutta?” mies kysyi käheästi päästämättä Aishaa mihinkään, eikä tämä olisi halunnutkaan.
”En.”
”Tuletko kanssani takaisin?”
Aisha nyökkäsi ja nauroi Tylanin pyörittäessä häntä ilmassa ympäri.
”Ehkä minun pitäisi tehdä näin aina, kun alat vältellä minua jonkin kinan tai riidan vuoksi.”
”Sitten ehdottomasti kahlitsen sinut sänkyyni loppuelämäsi ajaksi”, mies totesi saaden Aishan vain nauramaan.
”Luulen, ettei sisareni tai Eldrond pitäisi siitä, vaikka itseäni ajatus miellyttääkin. Mutta Tylan, olin tosissani. En halua enää joutua tuntemaan niin kuin olen vuoksesi tuntenut. Jos minä joudun tekemään lähtöpäätöksen vielä kerran, niin se on sitten lopullinen.”
Tylan nyökkäsi vakavana. Hän ei aikonut enää pilata tätä suhdetta. Hän oli jo ollut vähällä menettää Aishan lopullisesti, eikä todellakaan halunnut kokea sitä enää uudestaan.

**

Visnor hykerteli tyytyväisenä. Hänen kätyrinsä Silvestrassa oli lähettänyt viestin, että Joa pystyi jo kantamaan ratsastajaansa. Se tarkoitti sitä, että sieppaussuunnitelman pystyi pian toteuttamaan. Sieppaus voitiin toteuttaa, yksityiskohtia piti vain hioa.
”Triles, sain viestin Silvestrasta, kätyriltäni”, mies sanoi rikostoverilleen.
”Sinulla oli muitakin kätyreitä kuin minä?”
”Oli ja on edelleen. Kostomme toteuttaminen lähestyy. Joa pystyy kantamaan ratsastajaansa. Vielä vähän lisää odottamista ja saamme haluamamme.”
Triles virnisti ilkeästi. Kärsivällisyys oli ollut koetuksella, mutta kosto oli odottamisen arvoista. Hän halusi saada Naneasta ja Ashlynistä viihdykettä sänkyynsä. Jos miehestä tulisi kuningas, hänen olisi helppo määrätä Nanea rakastajattarekseen ja siihen ei voinut esittää vastalauseita.
Meluar pudisteli päätään. Se päätti jättää lohikäärmetaialla vihjeen etsijöille, jotta nämä löytäisivät siepatut mahdollisimman nopeasti ja suojelisi tyttöjä. Se päätti antaa vaikka henkensä tyttöjen vuoksi. Meluar ei aikonut suostua parittelemaan Joan kanssa, vaikka kiimassa olevaa naaraslohikäärmettä olikin vaikea vastustaa.
”Kuka muuten se kätyrisi on?” Triles halusi tietää.

”Nafari.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti